Zajmujemy się plastycznością mózgu. Interesują nas dwa rodzaje plastyczności.

Po pierwsze, ta związana z utratą wzroku lub słuchu. Na skutek ślepoty, pozbawiona dostępu do bodźców wzrokowych kora wzrokowa „przeprogramowuje" się na inne funkcje w tym język i pamięć. Badanie tego procesu reorganizacji jest jedyną w swoim rodzaju możliwością zrozumienia tego, co w mózgu jest stałe, a co może podlegać zmianom.

Po drugie, ta powodowa przez nabywanie nowych umiejętności kulturowych, w szczególności umiejętności czytania. Czytanie jest stosunkowo nową umiejętnością (ma ok. 5400 lat), która nie mogła wykształcić się w toku ewolucji w biologicznym znaczeniu tego słowa. Badania nad czytaniem dają więc doskonały wgląd w interakcje między kulturą a strukturami mózgu - interakcje, których efektem jest umysł człowieka.

W badaniach prowadzonych przez nasz zespół obserwujemy zmiany funkcjonowania i struktury mózgu pod wpływem trwałej zmiany charakteru docierających informacji sensorycznych. Przykładem tego jest kora wzrokowa osób niewidomych, która pozbawiona dostępu do bodźców wzrokowych „przeprogramowuje" się na czytanie dotykowe (Brajlem). Wyniki naszych badań potwierdzają, że takie przeprogramowanie kory wzrokowej na bodźce dotykowe ma miejsce nawet u dorosłych osób widzących, które uczą się czytać Brajlem.

W naszych badaniach wykorzystujemy metody obrazowania mózgu  (np.: Szwed et al., NeuroImage, 2011; Reich, Szwed et al., Current Biology, 2011, Hamame, Szwed et al., Neurology, 2013; Siuda-Krzywicka et al., eLife, 2016, Bola et al., PNAS, 2017).

Współpracownicy

Amir Amedi, Lab for Multisensory Integration, Department of Medical Neurobiology, Hadassah Medical School, Hebrew University, Jerusalem, Israel

Stanislas Dehaene, Inserm Cognitive Neuroimaging Unit, Saclay, Francja

Laurent Cohen, Brain and Spine Institute (ICM), Salpétrière Hospital, Paryż, Francja

Guido Hesselmann, Visual Perception Lab, Department of Psychiatry & Psychotherapy, Charite, Berlin, Niemcy

Jonathan Grainger i Johannes Ziegler, CNRS Laboratoire de Psychologie Cognitive, Marsylia, Francja

Artur Marchewka i Katarzyna Jednoróg, Laboratory of Brain Imaging, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Warszawa, Polska

Ewa Sumera, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dieci Niewidomych i Słabowidzących w Krakowie, Kraków, Polska

Dr Małgorzata Paplińska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa, Polska

Dr Michal Ben Shachar, Department of English Literature and Linguistics, Bar-Ilan University, Tel Aviv, Israel

Prof. dr hab. Małgorzata Kossut, Zakład Neurobiologii Molekularnej i Komórkowej, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Warszawa, Polska